The Secret

Nu var det ett tag sedan jag såg filmen första gången och det var ett tag sedan den var som mest aktuell när den presenterades på Oprah m.m. Men den får inte glömmas bort!

Jag fick tipset av en god vän till mig om att jag skulle se en ny film hon hade sett som hette "The Secret".
Hon var helt lyrisk över den här filmen och sa att jag MÅSTE se den! Den handlade om (sa hon) hur man kan vända sitt liv så att man i princip får vad man vill ha i livet.
Så gick det ett tag men så såg jag den i alla fall... Först tyckte jag att det verkade lite överdrivet (det är som en dokumentär) när personerna i filmen pratade om denna "The Secret". Men som svensk ryggar man väl ofta tillbaka när man upplever det här "amerikanska sättet" att uttrycka sig, att det är så fantastiskt.. Men om man bortser från det och bara tittar på innehållet av filmen så är den faktiskt ganska fantastisk. Jag tror inte att man ska stirra sig blind på om det verkligen funkar eller inte att tänka på det här sättet (som jag ofta gör) utan att alla bara borde försöka lära sig att tänka positivt! För i vårat Sverige är det tyvärr väldigt vanligt att vi utgår från att vi inte kommer klara saker eller få saker... varför? Jo för att vi alla är så rädda att bli besvikna. Men om vi går runt i hela våra liv och tänker negativt och sen ändå kanske blir besvikna så slösar man ju bort ganska stor del av livet.
 
Min vän som rekomenderade den här filmen för mig sa det för ett tag sedan att hon hade sökt en praktikplats som hon hemskt gärna ville ha. Hon hade gjort en lista på vad hon ville jobba med inom den här organisationen om hon fick den här praktikplatsen. Hon fick praktikplatsen och när hon träffade dom igen så gav de henne en stencil som visade ungefär det hon skulle jobba med under kommande hösten. Och den stämde överens med den lista hon själv gjort. Hon blev självklart jätteglad!
Oavsett om hon hade tänkt negativt, och tänkt att: nej jag kommer inte få den här praktiken ändå eller det sättet hon nu valde att tänka på så hade hon självklart blivit besviken om hon inte hade fått det.
Men vad hade du valt? Att på vägen dit ha ångest över att du intalat dig att du inte kommer få det eller att leka med tanken att du redan är där och vara glad över det?


image45

"The Secret explains with simplicity the law that is governing all lives, and offers the knowledge of how to create - intentionally and effortlessly - a joyful life.  This is the secret to everything - the secret to unlimited happiness, love, health and prosperity.

This is the secret to life."


 

Kommentarer
Postat av: Evelina

Har inte sett filmen, men ääälskar boken!:)

Ha en toppenbra kväll!

Postat av: Simone

Den filmen är bra. Även om de fyller ut den ganska mycket med onödiga grejer, så att allt ska se coolt ut osv. Som när det är en ganska tyst röst som säger vad folk förr i tiden sagt om the secret osv.



Liksom, visst om det inte funkar, man försöker ju faktiskt tänka possetivt hela tiden, och då mår man ju faktiskt bra.



2008-07-09 @ 16:13:05
URL: http://greny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0